2013. november 19., kedd

A gomba dicsérete

A gomba eléggé megosztja a népet, valaki vagy szereti, vagy nem...nem nagyon van átmenet. De az tény, hogy jók az élettani hatásai. Amit én a leginkább kedvelek, hogy állati kevés kalória van benne (30-40 kcal/10 dkg) :) Persze emellett nagyon jó fehérjeforrás, rostforrás, nagyobb mennyiségben tartalmaz káliumot, fosztort és cinket. Szóval tényleg nálam sokkal okosabbak megállapították már, hogy a gomba JÓ :) Kívánom minden gombagyűlölőnek, hogy próbálkozzon, hátha megszereti :)
Nos, mi tényleg szeretjük...legfőképp' laskát és csiperkét szoktam venni, aminek az az egyszerű prózai oka, hogy ezekhez a legkönnyebb hozzájutni. Az alábbiakban két pofonegyszerű gombás receptet osztanék meg Veletek.

Pulyka medalion tormamártással és pirított gombával




Hozzávalók:
60-70 dkg pulykamell
60 dkg apróbb szemű barna csiperke
olivaolaj
só, bors
szárnyas fűszerkeverék
2-3 dkg vaj
1 ek. liszt
3-4 dl tej
reszelt torma ízlés szerint
1-2 gerezd fokhagyma

Elkészítés:
Besamel mártást készítettem (a vajat megolvasztottam, beletettem a lisztet, majd fokozatosan felöntöttem a tejjel...annyi tejet adok hozzá, hogy szépen csorgó mártás sűrűségű legyen), amit fokhagymával, sóval, borssal és reszelt tormával ízesítettem. Kicsit összerottyantom, de vigyázva nehogy odaégjen és kész is.
A pulykamellet viszonylag vastagabb medalionokra/ korongokra felvágtam, sóztam, borsoztam, szárnyas fűszerrel bedörzsöltem  (ha esetleg sütés előtt pár órával megejtjük ezt a műveletet, annál finomabb lesz). A mell darabok mindkét oldalát 3-4 percig  kevés olajon, magas lángon megpirítom, hogy ilyen szép pirosas-barna legyen, mint a képen, majd visszavéve a gázt kicsit még sütögetem. Akkor jó, ha megnyomom és kicsit még ruganyos és nem teljesen kemény...akkor lesz kívül isteni ropogós belül pedig megtartja a természetes nedvességét.
A gombát megtisztítom...elvileg ezt szépen ecsettel kellene, de bevallom én vízzel szoktam lemosni. A héját nem kell leszedni, mert abban vannak a szervezetnek hasznos anyagok. A tönkjének a fonnyadt végét levágtam. A kisebbeket egyben hagyom, a nagyobbakat félbe vagy negyedbe vágom. Veszek egy jófajta teflon serpenyőt, akár grill serpenyőt, jól felforrósítom és szárazon beleszórom a gombát. Lehet, hogy kicsit füstölni fog, de akkor lesz szép pirított és nem löttyedt, fonnyadt. Néhány perc elég neki. Mielőtt kivenném, kevés olivaloajjal meglöttyintem, de épp' csak "megmutatom" neki. Nagyon nem bírom a punnyadt állagú gombát, akkor az igazi, ha roppanós, hmmm...össze is futott a nyál a számban :). Szóval ha ilyen az állaga, akkor kiveszem.

Igazából az a legjobb ennél a receptnél, ha két serpenyőben egyszerre tudunk dolgozni, mert a gomba és a pulyka is frissen igazán finom. De ha csak egy áll rendelkezésre, én a húst csinálnám előbb, majd melegen tartanám, mert a gomba hamarabb összeesik. Egyébként a gombát pont azért, hogy megtartsa ezt az igazán tökéletes állagát, csak a tányéron sóztam még forrón.
Ja, és a tormamártás pedig felettébb jó választás a gomba-pulyka páros mellé :)


A másik étekhez nem is írok receptet, csak képet teszek fel róla, mert úgy gondolom ezt mindenki el tudja készíteni.

Gombapaprikás 

Szóval semmi extra, csak tettem bele jó sok borsót is, mert így kívántam :) Pörköltet és paprikást elég ritkán főzök, így kifejezetten jól esett most. Arról nem beszélve, hogy durum tésztával egészségesebb, egy adag nagyjából 500-600 kcal és 45 perc alatt megvolt mosogatással együtt :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése